Αναλυσε Το

Στην ψυχανάλυση, εσύ είσαι αυτός που μιλά. Για μια -και μόνο- φορά οι ρόλοι αντιστρέφονται. Πριν μιλήσεις στον ειδικό, κάτσε στον καναπέ και διάβασε τις απαντήσεις στις δικές σου ερωτήσεις.
Κατηγορία:
Ημερομηνία δημοσίευσης:
19/1/2017

Tο ανθρώπινο είδος εξελίσσεται διαρκώς και η καλύτερη απόδειξη είναι το γεγονός ότι το 42% των αντρών, ηλικίας 18-32 ετών, αντιμετωπίζει τις συνεδρίες με κάποιον ειδικό ως μια δραστηριότητα που εξασφαλίζει σωματική και πνευματική ευεξία, σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2014. Φαινόμενο προς περαιτέρω διερεύνηση πριν από δεκαετίες, πραγματικότητα σήμερα: «Οι άντρες αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι, αν συζητούν για τα συναισθήματά τους, θα είναι περισσότεροι υγιείς κι ευτυχισμένοι» αποκαλύπτει ο Ronald Levant, συνιδρυτής της Society for The Psychological Study of Men and Masculinity. Συνέχισε την ανάγνωση και θα ανακαλύψεις ότι, το να μένεις καθηλωμένος στον καναπέ των εξομολογήσεων μερικές ώρες την εβδομάδα, έχει και τα καλά του. 

Πώς θα καταλάβω ότι χρειάζομαι βοήθεια;
Δυστυχώς, δεν υπάρχει το κατάλληλο πιεσόμετρο για το αν πας καλά. Αν, όμως, αισθάνεσαι ότι χάνεις τον έλεγχο, η βοήθεια ενός θεραπευτή είναι εκ των ων ουκ άνευ. «Η λέξη που χρησιμοποιώ είναι “κολλημένος”» λέει ο Joel Wong, καθηγητής συμβουλευτικής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα. «Οι περισσότεροι ασθενείς μου καταφεύγουν στη βοήθειά μου όταν έχουν παγιδευτεί, πλέον, σε μια κατάσταση που θυμίζει το χάμστερ πάνω στη ρόδα και δεν μπορούν να ξεκολλήσουν με τίποτα». O Thomas Joiner, σύμβουλος ψυχικής υγείας, προσθέτει: «Δεν χρειάζεται να φτάσει η κατάσταση στο απροχώρητο. Εχεις προβλήματα που σε κάνουν δυσλειτουργικό. Μην καθυστερείς, ζήτα βοήθεια».

Δεν είναι ευκολότερο να πάρω κάποιο χάπι;
Ευκολότερο ναι, αποτελεσματικότερο εξαρτάται. Γενικώς, είναι προτιμότερο τα αντικαταθλιπτικά να τα θεωρείς ως την ύστατη λύση - σε κάποιες περιπτώσεις, σίγουρα θα είναι χρήσιμα. Εχουν, όμως, και σοβαρές παρενέργειες, όπως αύξηση σωματικού βάρους, αϋπνία, ακόμα και πτώση της λίμπιντο. Επίσης, απ’ ό,τι δείχνει μελέτη στο Journal of Clinical Psychiatry, η συνταγογράφησή τους έχει γίνει κάτι σαν χόμπι, χωρίς μάλιστα να τα χρειάζονται όλοι όσοι τα λαμβάνουν. Στον αντίποδα, ο θεραπευτής θα σε βοηθήσει να αναπτύξεις απλές και χρήσιμες στρατηγικές, ώστε να υπερνικήσεις τις όποιες αρνητικές σκέψεις έχεις. Με άλλα λόγια, δεν είναι απαραίτητο κανένα χάπι για να νιώσεις happy.  

Σε τι ειδικό πρέπει να απευθυνθώ;
Καλό είναι να επισκεφθείς κάποιον ειδικό σύμβουλο, ο οποίος θα κρίνει αν η περίπτωσή σου χρήζει παρέμβασης ψυχολόγου, ψυχιάτρου ή ψυχαναλυτή. O ψυχολόγος δεν είναι γιατρός, αλλά θα σε βοηθήσει αν αντιμετωπίζεις ήπια προβλήματα. Ο ψυχίατρος είναι γιατρός που έχει ειδικευτεί στην ψυχιατρική, δηλαδή στην παθολογία, στη διάγνωση και τη θεραπεία ψυχικών διαταραχών και παθήσεων. Μπορεί επίσης να συνταγογραφήσει κάποιο σκεύασμα. Ο ψυχαναλυτής εφαρμόζει τη μέθοδο της ψυχανάλυσης, με στόχο να εντοπίσει τα βαθύτερα αίτια της διαταραχής που βαραίνει τη ζωή σου, τονίζει ο David Wexler, διευθυντής του Relationship Training Institute στο Σαν Ντιέγκο. 

Τι θα γίνει αν δεν έχω και πολλά να του πω;
Σε κάθε περίπτωση, δεν χάνεις τίποτα αν, επιτέλους, ξεπεράσεις αυτό το μικρό εμπόδιο, που κάθε τόσο εμφανίζεται μπροστά σου, σε συμβουλεύει ο Wexler. Αλλωστε, ένας θεραπευτής δεν θα σε κάνει να νιώσεις ποτέ άβολα ή αμήχανα. Αντιθέτως, θα σε προτρέψει να μιλήσεις ανοιχτά με τους δικούς σου όρους και μόνο. Αυτό άλλωστε είναι και το μεγάλο στοίχημα της θεραπευτικής παρέμβασης στις ημέρες μας: ο «ασθενής» προσπαθεί να αποσυμπιεστεί με τη διακριτική βοήθεια του θεραπευτή, ο οποίος λειτουργεί σαν βαλβίδα ασφαλείας. Δεν έχεις αρκετό χρόνο για μετακινήσεις; Δοκίμασε τις online συνεδρίες. Μελέτη στο Journal of Affective Disorders βρήκε ότι o καναπές του σπιτιού σου είναι εξίσου αποτελεσματικός με το ντιβάνι του ειδικού .

Η διαδικασία θα με κάνει να «λυγίσω»;  
Αν όντως αρχίσουν να τρέχουν δάκρυα, έχε υπόψη σου ότι πολλοί το παθαίνουν κατά τη διάρκεια της θεραπείας. «Επειδή δεν έχουν μάθει να μιλούν για τα συναισθήματά τους, όταν τελικά το κάνουν, ξεσπούν σε κλάματα» επισημαίνει ο Rabinowitz. Ασε που το κλάμα είναι θεραπευτικό. Ολλανδική μελέτη απέδειξε ότι το κλάμα ενεργοποιεί το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα, το οποίο με τη σειρά του ενεργοποιεί την παραγωγή ωκυτοκίνης από τον εγκέφαλο, της ορμόνης που βελτιώνει τη διάθεση κι αυξάνει το αίσθημα ηρεμίας. Τέλος, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα επιβεβαίωσαν ότι το κλάμα παρουσία τρίτου συνεπάγεται σπουδαία πνευματική ανάταση.

Αξίζει να του πω για το επαγγελματικό άγχος;
Εσύ πληρώνεις, σωστά; Οπότε, ό,τι κι αν σκεφτεί, δεν σε αφορά, άσε που στην πραγματικότητα περνάς περισσότερες ώρες στη δουλειά παρά στο σπίτι. Αρα αυτό έχει τεράστια επίδραση στην ψυχική σου υγεία. «Κάποιο εργασιακό πρόβλημα είναι πολύ σοβαρός λόγος για να αναζητήσεις τη βοήθεια ειδικού» ξεκαθαρίζει ο Wong. Ερευνα που έγινε στη Μεγάλη Βρετανία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι 13 εβδομάδες γνωσιακής-συμπεριφοριστικής θεραπείας αυξάνουν σημαντικά την εργασιακή ικανοποίηση και την αυτοεκτίμηση των εργαζομένων, όπως και την παραγωγικότητά τους: το 65% των υπαλλήλων που μετείχαν στη θεραπεία απέδιδαν καλύτερα σε σχέση με συναδέλφους τους που απείχαν.

Πρέπει ο ειδικός να είναι άντρας;
Μην επικεντρώνεσαι στο φύλο. Νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Psychotherapy υποστηρίζει ότι το φύλο του ειδικού δεν επηρεάζει, σε καμία περίπτωση, την πορεία και την εξέλιξη της θεραπείας. Οπότε, σε πρώτη φάση, το μόνο που πρέπει να κάνεις είναι να εντοπίσεις έναν καλό θεραπευτή, ανεξαρτήτως φύλου. Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις, μια γυναίκα ίσως σε βοηθήσει περισσότερο. «Στην περίπτωση που ένας άντρας έχει περάσει έναν δύσκολο χωρισμό ή αντιμετωπίζει σοβαρά ζητήματα με το γάμο του, μια θεραπεύτρια ίσως του προσφέρει ένα ευρύτερο πλαίσιο, για να δει τα προβλήματά του όπως ακριβώς είναι» αναφέρει ο Joiner. 

Θα καταφέρει να μου ανυψώσει το «ηθικό»;
Πότε αποδίδεις καλύτερα: όταν είσαι ήρεμος και χαλαρός ή όταν είσαι στα κόκκινα; Αυτό ακριβώς. Μελέτες έχουν δείξει ότι το άγχος και η κατάθλιψη αφήνουν ανεξίτηλα σημάδια στη σεξουαλική ζωή του άντρα. Μάλιστα, η λήψη της κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής μοιάζει πιο αποτελεσματική όταν συνδυάζεται με θεραπεία, τονίζουν ερευνητές από την Ελβετία. Η συμβουλευτική προσέγγιση στο ζήτημα ενισχύει την επικοινωνία με τη σύντροφό σου, στρατηγική που θα πάρει μεγάλο βάρος από τους ώμους σου. «Η επικοινωνία και η συζήτηση είναι αυτά που επιζητούν οι γυναίκες και που τελικά μπορούν να καταστούν το καλύτερο προκαταρκτικό παιχνίδι» αποκαλύπτει ο Wexler.

Πόσες συνεδρίες θα χρειαστώ;
«Υπάρχει πιθανότητα να ξεμπερδέψεις σε μια και μόνο επίσκεψη» σημειώνει ο Fredric Rabinowitz, καθηγητής ψυχολογίας στο University of Redlands. Το πιο πιθανό, όμως, είναι ότι θα απαιτηθούν περίπου δύο μήνες συνεδριών, μια φορά την εβδομάδα. Μελέτη στο Journal of Counseling Psychology επισημαίνει ότι οι δύο πρώτες συνεδρίες έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση, ενώ ο ρυθμός επίλυσης του προβλήματος επιβραδύνεται κάθε φορά. Αυτό, βέβαια, αφορά τον γενικό κανόνα, ωστόσο κάθε περίπτωση είναι μοναδική. Κάποιος μπορεί να χρειαστεί δύο ή τρεις συνεδρίες, ενώ ένας άλλος 20. Μάλιστα, πολλοί βρίσκουν χρήσιμη κάποια επαναληπτική συνεδρία, δύο φορές το χρόνο. 

Πόσο θα μου κοστίσει συνολικά;
Σίγουρα λιγότερο από μια νευρική κατάρρευση. Πάντως, για να έχεις κάποιο ποσό κατά νου, ένας καλός ψυχίατρος θα σου ζητήσει από 70-100€ τη συνεδρία. Το πρόβλημα είναι ότι αρκετοί δεν συνεργάζονται με ταμεία του Δημοσίου, οπότε πρέπει να βάλεις το χέρι στην τσέπη - εκτός, βέβαια, αν διαθέτεις κάποια ιδιωτική ασφάλιση, που να καλύπτει μέρος ή όλο το ποσό τέτοιων συνεδριών. Σε κάθε περίπτωση, μη βλέπεις την επίσκεψη σε κάποιον ειδικό περιττό έξοδο, αλλά ως επένδυση υγείας. Επιπλέον, έρευνα του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον έδειξε ότι όσοι τσιγκουνεύτηκαν το θεραπευτή πλήρωσαν τελικά 40% παραπάνω χρήματα σε φάρμακα σε διάστημα 16 μηνών.

ΣΧΟΛΙΑ